اخبار روز اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارالصفاء خوی و اخبار ایران و جهان و اخبار فناوری اطلاعات
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
فرماندار خوی:سلامت و معیشت و امنیت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی وابسته به کارکرد نظام بیمه اجتماعی است
فرماندار خوی:سلامت و معیشت و امنیت اجتماعی در وابسته به کارکرد نظام بیمه اجتماعی است


فرماندار خوی:سلامت و معیشت و امنیت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی وابسته به کارکرد نظام بیمه اجتماعی است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری خوی همایش " نقش بیمه اجتماعی در توسعه پایدار روستا " با حضور معاون فنی مدیر عامل سازمان بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر کشور ، فرماندار شهرستان خوی ، فرمانداران شهرستان های شوط و چایپاره ، مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری ، مدیر کل امور عشایر استان ، بخشداران شمال استان ، شوراهای اسلامی بخش شمال استان ، دهیاران روستاهای خوی و کارگزاران بیمه اجتماعی در محل سالن ارشاد اسلامی خوی برگزار گردید .

در این همایش ، دکتر سیوانی معاون استاندار و فرماندار شهرستان خوی با اشاره به اهمیت و جایگاه بیمه در جوامع امروزی اظهار داشت : زندگی در دنیای امروزی با گذشته بسیار متفاوت است و نظام های اقتصادی مرتب در حال تغییر بوده و در کنار ثروت و رفاه عمومی که برای بخش اندکی از جمعیت جهان وجود دارد فقر عمومی و بیکاری در جهان رو به گسترش است .

وی در ادامه با اشاره به اختلاف طبقاتی بین سطوح فقیر و ثروتمند جامعه و گسترش بیکاری افزود : در دنیای امروزی نمی توان فقط به تدابیر فردی و اختیاری در تأمین نیازمندی ها تکیه نمود و تلاش های حمایتی سازمان های مردم نهاد و خیریه برای تأمین همه نیازمندیها کافی نیست ؛ نظام جمهوری اسلامی برای دست یافتن به عدالت اجتماعی که هدف غایی و نهایی نظام است طبق اصل 29 قانون اساسی به موضوع تأمین اجتماعی که برگرفته از نگاه و رویکرد دین مبین اسلام به موضوع تأمین اجتماعی و عدالت اجتماعی است ، تأکید نموده است .

فرماندار خوی افزود : سلامت و معیشت آینده کشور و امنیت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی تا حدود زیادی وابسته به کارکرد نظام بیمه اجتماعی است و تقویت بیمه های اجتماعی بیش از هر چیز مستلزم این است که جمعیت تحت پوشش این بیمه ها فراگیر و همگانی باشد . روستائیان ما هنوز شناخت کافی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ندارند که این مستلزم تبلیغات وسیع در سطح کشور است و همه کارگزاران باید در معرفی هر چه بیشتر صندوق تلاش مضاعف نمایند .

وی تصریح کرد : از جمعیت 14 میلیونی روستایی در کشور فقط یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی روستائی و عشایر قرار گرفته اند یعنی کمتر از 10 در صد و در شهرستان خوی نیز تعداد کل بیمه شدگان روستائی 7342 نفر می باشد ؛ برای افزایش این آمار ، هم فعالیت برای تحت پوشش قرار دادن و هم کیفیت ارائه خدمات بسیار مهم است .



مرتبط با: اجتماعی ,
شهردار خوی:26131 متر جدول گذاری و کانیوو در سطح کوچه ها و معابر انجام شده است
شهردار خوی:26131 متر جدول گذاری و کانیوو در سطح کوچه ها و معابر انجام شده است




شهردار خوی:26131 متر جدول گذاری و کانیوو در سطح کوچه ها و معابر انجام شده است

شهردار خوی در تشریح عملکرد 9 ماهه پروژه های عمرانی شهرداری با اشاره به حجم عملیات جدول گذاری اظهار کرد: برای انجام زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت کوچه ها و معابر مختلف سطح شهر خوی نیز در بودجه سال 93 مبلغی بیش از 114 میلیارد ریال پیش بینی شده بود

مهندس تیزپاز نیاری اضافه کرد: در بخش پیاده رو سازی در 9 ماه گذشته سال جاری 5/18596متر مربع سنگفرش در معابر مختلف سطح شهر صورت گرفته است.

وی افزود: ابتدای بلوار شهید آصفی( مقابل دادسرای انقلاب و دادگستری)، خیابان صابونچی، خیابان سلمان زاده، خیابان طالقانی کوچه امیر،بلوار 22 بهمن، کمربندی صفرزاده جنب مسجد موسی بن جعفر، پارک ملت، خیابان جمشید آباد، خیابان موسوی، محوطه بیمارستان، خیابان قاضی طباطبائی (امیر بیک) از جمله معابری است که پروژه سنگفرش اجرا شده است.

مهندس تیزپاز نیاری همچنین اذعان داشت: با توجه به حجم پروژه های جدول گذاری در مناطق مختلف شهر 28199 متر طولی جدول دو طرفه، جدول یکطرفه و انواع کانیوی ایستاده، خوابیده، پرسی و کانیوی شیاری وسط انجام شده است.

وی خاطر نشان ساخت: کوچه های صفای 5، معراج 5، پشت میدان خشکبار، خیابان 20 متری دستغیب پشت پیام نور، خیابان سلمان زاده،کوچه یاسین 6 ، حد وسط یاسین 6 و 7 ، نهر عمومی کوی صفا، علی آباد حماسه 1، پیری 6 ، کوچه امیر، بلوار مطهری کوچه قنبری، یاسین 3 و 4، مقابل ساختمان دادگستری (خیابان شهید عاصفی)، نبش کوچه ابوریحان وگلهای 2، مولوی 1، انتهای یاسین 3 و 4، حجابدوست، کوی سپیدرود، کمربندی حجازیفر، کروچه ترانس، منزلت2 وخیابان شهید موسوی، منطقه جمشید آباد، 22 بهمن، جاده بولاماج، پشت اتوبوسرانی،کوچه صاحب الزمان و محله قاضی، کوچه امیر، یاسین 4 و 8، خیابان عسگر زاده، حماسه 1، شهید پیری، 20 متری شهید دستغیب، معراج 5 و مولوی 2،عرفان 13 و 14، کوچه شهید دشتبانی، پشت اتوبوسرانی، منزلت 2 ، صاحب الزمان1 محله قاضی، ضلع غربی سلمانزاده، شهید نصیری، بلوار چمران پشت درمانگاه موسی بن جعفر، 20 متری جانبازان کوچه فردوسی5، محوطه سپاه پاسداران، پیام11 محله قاضی، سعدی 1 و4 خیابان آذربایجان، خیابان نصری صبای1، شهریاران4، کاظمی 4، زمین اسلام، کوچه نبوت، خیابان اصلی عرفان و کوچه های منهتی، مقابل پارک طوبی، میدان دلفین تا مصلی،کوچه خلیلی، صفای6، نهر انتهای زمانی، رفوژ خیابان دکتر زریاب،ضلع شمالی شرکت نفت، سوسن1، معرفت1، صبح 4، کوچه شهید قهرمانزاده، پژوهش های 7،8،5،4 ،حق وردی نژاد،گلزار4، شمس تبریزی (شهرک)، کوچه بابا اوغلی،نسیم1، کوکب12،10متری جبلی، آرامستان قدیم، آفاق14، کوچه نصرالله زاده، بسیجیان2،4، صفای 3،7 و صبح3 از جمله معابری هستند که پروژه جدول گذاری و کانیوو انجام گرفته است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون 26131 متر طولی جدول گذاری و انواع کانیوو در سطح کوچه ها و معابر انجام شده است.

شهردار خوی خاطر نشان ساخت: عدم تناسب نوع، اندازه و نامطلوب بودن پل های ورودی کوچه ها و تقاطع خیابانها یکی از مشکلات عمده تردد شهروندان و خودروها در کوچه ها بود که شهرداری از اول سال تا کنون همزمان با زیر سازی و آسفالت معابر نسبت به اصلاح و بازسازی بیش از 130 پل با استفاده از پل های بتنی قوس دار به شکل مناسب بازسازی اقدام کرده و اکثر پل های ورودی کوچه های سطح شهر با توجه به آموزش های فنی در خصوص اصلاح جداول و اجرای کانیوی ویژه برای هدایت آبهای سطحی اصلاح نمود.

مهندس تیزپاز نیاری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح هدایت آبهای سطحی اشاره کرد وافزود: طرح جامع هدایت آبهای سطحی بعنوان یکی از ضروریت های شهری در دستور کار این شهرداری است و طی سالهای گذشته در خصوص هدایت و دفع آبهای سطحی و مشکلات متعدد در مواقع بارش باران طرح هدایت آبهای سطحی در یک فاز عملیاتی شده بود و با در نظر گرفتن شیب بسیار متغیر و پایین سطح زمین در نقاط مختلف شهر و ویژگیهای توپوگرافی خوی باید اجرای این پروژه بسیارعلمی و فنی صورت بگیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: شهرداری مصمم است فاز دوم طرح جامع هدایت آبهای سطحی را از طریق انتقال و هدایت آب به کانال های موجود عملیاتی کرده و آبهای سطحی مسیرهای احمدنیا و مدرس و... به رودخانه قودوخ بوغان انتقال یابد و این مهم در حال بررسی و رفع مشکلات و موانع تأسیساتی در مسیر کانال می‎باشد.

وی با اشاره به پروژه در حال اجرای تعریض و اصلاح در منطقه جمشید آباد اضافه کرد: پروژه اصلاح ورودی خیابان جمشیدآباد با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال در دستور کار شهرداری بوده و با اتمام این پروژه شاهد تحول بسیار خوبی در این منطقه با دوطرفه شدن خیابان خواهیم بود.



مرتبط با: اخبار شهری ,
آمادگی آلمان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه
آمادگی آلمان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه

آمادگی آلمان برای کمک به احیای دریاچه ارومیه


نایب رییس مجلس جمهوری فدرال آلمان گفت: نظرات و ایده های بسیاری در دنیا وجود دارد که گاها موجب بروز مشکلاتی می شوند اما باید با گفتگو دیوارها را از میان برداریم و در صلح و آرامش زندگی کنیم.

به گزارش امید تبریز، خانم کلاودیا روت جمعه شب در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در دنیایی که خشونت، جنگ و ترس ان را فراگرفته راه های زیادی برای برقراری صلح و امنیت وجود دارد که یکی از انها برقراری دیپلماسی گفتگو است.

وی ابراز امیدواری کرد مذاکرات هسته ای ایران در 5+1 هرچه سریع تر به نتیجه برسد و درها و پنجره های سیاسی برای همیشه باز باشد چرا که مناسب بودن روابط سیاسی به بهبود روابط اقتصادی نیز منجر خواهد شد.

خانم روت که در سفری پنج روزه در ایران به سر می برد، از بازدیدش از دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: متاسفانه وضعیت این دریاچه بسیار غم انگیر است و این موضوع یک فاجعه زیست محیطی است و همه کشورها باید برای رفع این مشکل همکاری کنند.

وی اضافه کرد: آلمان اماده هرگونه همکاری در این زمینه است و ابتکار عملی که در این خصوص در آلمان شکل گرفته و تشکیل انجمن دوستان دریاچه ارومیه در این کشور نشان دهنده اهمیت این موضوع نزد دولت و ملت آلمان است.

روت خاطرنشان کرد: در آلمان عده زیادی خواهان مشارکت در احیا دریاچه ارومیه هستند و ایرانیان زیادی نیز که هم اکنون در دانشگاه ها تدریس می کنند، آماده اند در این خصوص وارد عمل شوند.

وی افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه علاوه بر زندگی بشر بر روی کشاورزی، توریسم و اقتصاد منطقه تاثیر می گذارد از این رو باید با بهره گیری از تجارب مفید دیگران در راستای احیا آن گام های موثری برداشته شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: متاسفانه در خصوص دریاچه ارومیه اقدامات به موقعی صورت نگرفت، اما با روی کارامدن دولت یازدهم احیا این دریاچه در اولویت برنامه های دولت گنجانده شد و با بهره گیری از 600 هیات علمی و 38 کارشناس خارجی که سابقه احیا دریاچه های مختلف را داشتند طرح مطالعاتی به پایان رسید و هم اکنون در مرحله اجراست.

اسماعیل جبارزاده افزود: آماده همکاری با تمام کشورهایی که در این زمینه صاحب تجربه هستند، هستیم اما دوست داریم همکاری کشورها بیشتر عملی باشد تا شعار.

وی با ابراز خوشبینی از احیا این دریاچه گفت: با اقداماتی که انجام شده و مطالعاتی که در حال تبدیل شدن به طرح های عملیاتی هستند احیا این دریاچه و حیات دوباره در ان محقق خواهد شد.

جبارزاده همچنین در خصوص سیاست گفتگو که از سوی دولت یازدهم در حال انجام است، اظهار کرد: ایران نشان داده که طرفدار گفتگو است و این موضوع در جریان مذاکرات 5+1 بارها دیده شده و برای همه به اثبات رسیده است.

وی گفت: معتقدیم مشکلات با زبان گفتگو بهتر و راحت تر رفع می شود، چرا که اعتقاد داریم فطرت تمام انسان ها، الهی بوده و تمام انسان ها زندگی در صلح را دوست دارند.

جبارزاده همچنین در خصوص اقلیت های دینی در ایران و رعایت حقوق انها افزود: تمام ادیان الهی در ایران از حقوق مساوی برخوردارند به گونه ای که پیروان تمام ادیان در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند و این نشان دهنده توجه و احترام به حق اقلیت ها در ایران است.

خانم کلاودیا روت در ادامه سفر خود به ایران، روز شنبه با رییس مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان محیط زیست و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دیدار می کند.




مرتبط با: اقتصادی ,
مش اسماعیل؛از نحوه ی پیدایش "صمد ممد" تا ناگفته های چهره ی مش اسماعیل
مش اسماعیل؛از نحوه ی پیدایش "صمد ممد" تا ناگفته های چهره ی مش اسماعیل


مش اسماعیل؛از نحوه ی پیدایش


علیرضا رنجی پور می گوید: خودم آنقدر در این نقش فرو رفته ام که در زندگی شخص ام هم تاثیر می گذارد و گاهی در منزل بچه ها به من می گویند که تو مش اسماعیل نیستی ها!
سرویس فرهنگ و هنر آناج: علیرضا رنجی پور متولد 1354 است اما بیشتر مخاطبان او را پیرمردی جا افتاده می شناسند که طنازی هایش ناب است و ظرافت خاص به خود را دارد.

وی کارشناسی ارشد را در رشته ی علوم سیاسی به پایان رسانده است و یک دور هم در انتخابات شورای شهر تبریز حضور داشته که با اختلاف کمی نسبت به آخرین نفر از راهیابی به شورا باز مانده؛ این شب ها نیز در برنامه زنده "قیش گجه لری" حضور دارد.

آناج: از نحوه ی ورودتان به کار هنر و تئاتر بگویید:

از کودکی به بازیگری علاقه داشتم تا اینکه در دوره راهنمایی به تشویق دو استاد گرانقدرم به نامهای پرتوی و گنج علی زاده گروه نمایشی در مدرسه تشکیل دادیم. در دوران دبیرستان نیز زمانی که در هنرستان شهید مفتح درس می خواندم با علی یاوری آشنا شده و آنجا هم گروه نمایشی به راه انداختیم. در واقع اولین تجربه های من از اجرای تئاتر از همان گروه های نمایشی دوران مدرسه به دست آمده است.

زمانی هم که دانشجوی دوره کاردانی در آموزشکده فنی برق بودم از محضر اساتیدی چون محمد رمضانی و استاد آوندی بهره بردم.

آناج: "صمد و ممد" از کجا آمد؟

در دوران دبیرستان یک گروه نمایش داشتیم که در فرهنگسرای شهید خانلی (واقع در محله سیلاب) ماجراهای صمد را اجرا می کردیم. "صمد" دانش آموز تنبلی بود که دیر به مدرسه می رفت و من آن نقش را به همراه کمی طنز اجرا می کردم. آقای نهرین هم با توجه به استعدادی که در زمینه طنز داشتند، بعد از مدتی به گروه ما اضافه شدند و نقش مقابل صمد به نام "ممد" را ایفا نمودند.

"صمد و ممد" از همان نمایش شکل گرفت که تا امروز هم ادامه یافته است.

اواخر سال 72 هنرمندان دیگری هم به گروه ما اضافه شدند که در نهایت منجر به تشکیل گروه "هنری بابک" شد.

آناج: "مش اسماعیل" از کجا پیدا شد و آیا از اجرای این نقش خسته نشد اید؟

تیپ "مش اسماعیل" را استاد محمد رمضانی با توجه به برخی از خصوصیات اخلاقی من خلق کرده اند و من نیز سعی کرده ام آن را پرورش دهم و به نحوی مطلوب ایفا کنم. امروز "مش اسماعیل" به یک شخصیت تبدیل شده است. خودم آنقدر در این نقش فرو رفته ام که در زندگی شخص ام هم تاثیر می گذارد و گاهی در منزل بچه ها به من می گویند که تو مش اسماعیل نیستی ها (می خندد) این نقش برای من تکراری نشده است چون با آن زندگی میکنم. اما هر نقشی هم بخواهند من بازیگرم و ایفا خواهم کرد.


آناج: در چه کارهای تلوزیونی حضور داشته اید؟ و آیا شما هم مثل بقیه ی هنرمندان دغدغه ی نان دارید؟

شغل اصلی ام بازیگری و نمایش است. در برخی از برنامه های زنده شبانگاهی شبکه سهند حضور دارم و در سریالهایی چون " ایستی سویوخ، آخیر مهلت، روزی که بابا شدم، رویای نمناک و نارگیله..." نیز ایفای نقش کرده ام.

وضعیت درآمد ما بد نیست اما باید بستر به گونه ای باشد که همه از منافع مادی هنر خود بهره مند شوند. بسیاری از دوستان من که کار هنری دارند دغدغه ی مالی و مشکل مسکن دارند و چون درآمد ثابت ندارند، نمی توانند ازدواج کنند. این طور نیست که همه مثل گروه بابک کارشان بگیرد. بلکه هنرمندان زیادی داریم که به قول معروف کارشان دیده نمی شود.

آناج: خانواده تان با نحوه ی کار شما مخالف نیستند؟ و اینکه مش اسماعیل در خانه هم همین قدر شاد و طناز است؟

مثل بسیاری دیگر از شغل ها کارهای ما هم سختی های خود را دارد و اینطور نیست که فقط بگو و بخندهای سر صحنه باشد. در خانه هم بر خلاف کارم جدی هستم و البته گاهی غیر قابل تحمل! از خانواده ام هم تشکر می کنم که من را تحمل می کنند. البته مشکلی که در اکثر هنرمندان وجود دارد این است که مشغله های کاریمان به قدری زیاد است که دیگر وقتی به خانه می رسیم توانی برایمان نمی ماند.

آناج: از خاطرات اجرا بگویید، شده که در سر صحنه دیالوگتان را فراموش کنید؟

یک بار نمایشی اجرا می کردیم که هرچی گفتیم مردم نخندیدند. در واقع هر کدام هر هنری که در طنز داشتیم به کار گرفتیم اما مردم همین جور نگاهمان کردند. (می خندد) نمایش را نگه داشتیم و گفتیم که ما آمده ایم شما را بخندانیم... خودمان خندیددیم و مردم هم با خنده های ما به خنده افتاده اند!

در یکی از اجراها هم روی صحنه کیک گذاشته بودند. با بچه ها گفتیم که خوب این کیک نهایتا خورده خواهد شد و سهمی هم به ما خواهد رسید. قبل از اینکه پرده های سن باز شود خودمان را به کیک رساندیم و مشغول خوردن شدیم. کمی بعد صدای خنده آمد و ما متوجه شدیم زمانی که در حال خوردن کیک بودیم پرده ها کنار رفته و تماشاچیان به ما خندیده اند. بعد از آن سعی می کنیم بیشتر خودمان را نگه داریم. (اشاره می کنند به شیرینی های روی میز و می گویند مثلا من الان خیلی تلاش می کنم خودم را نگه دارم و دست نزنم)


همیشه نخ وسوزن در اجراها به همراه دارم

مردم نسبت به هنرمندان خود علاقه مند هستند به ویژه این محبت در میان مردم آذربایجان بیشتر است و تا کنون همیشه محبت و لطف مردم شامل حال ما شده است. چون در برخی از شهرستان ها سالن مناسب برای اجرای تئاتر وجود ندارد، گاهی مجبور شده ایم که در ورزشگاه ها اجرای نمایش داشته باشیم. زمانی هم که ما را از میان مردم عبور داده اند تا به سن برسیم، لباسهایمان در اثر ابراز محبت مردم پاره شده است! (می خندد) برای همین همیشه سعی می کنم نخ و سوزن همراهم داشته باشم.

پیش آمده که در سر صحنه چیزی به ذهنم نرسیده و در آن موقع تنها سکوت کرده ام. البته کمتر اتفاق افتاده است!

آناج: کدام نقشتان را بیش از بقیه دوست دارید؟

در "اوچ پخمه بیر ژیان" نقش یک خانم را بازی می کردم که خوب ورود به عالم خانم ها برایم جالب بود.

آناج: نقدی که به گروه هنری بابک وجود دارد این است که گاهی برخی مفاهیم نمایش ها به سمت هجو و هزل کشیده می شود.

ما در گروه سعی کرده ایم که سیری تکاملی داشته باشیم. درهر کاری ممکن است خطا و اشتباه صورت گیرد. خطاهای گروه بابک به خاطر گستردگی و حجم مخاطبانش تاثیرش بیشتر می شود و از طرفی چون این ها ضبط و بین مردم پخش می شود، گاها بیشتر به چشم می آید. اما همیشه این طور نیست که در هر نمایش به صورت عمد برخی مطالب نامناسب تکرار شد.

نکته ای هم که وجود دارد این است که رده ی سنی مخاطبان ما گروه کودکان و خردسالان نیست. کسانی که می گویند فرزند پنج ساله من فیلم های شما را می بیند و از تیکه کلامهایتان الگو برداری می کند، باید عرض کنم که مخاطب مورد نظر ما بزرگ سالان هستند. بزرگسال هم می تواند تشخیص دهد که این نمایش است و این الفاظ صرفا برای رساندن پیام و یا ایجاد فضای شاد است.

خنداندن مردم آذربایجان سخت است!

البته طنازی خصلت عامه ی مردم آذربایجان است و کمی مایه های طنز در مردم وجود دارد و به همین دلیل هم خنداندن مردم سخت است. ما در بسیاری از شهرهای کشور از تهران و اصفهان گرفته تا مشهد اجرا داشته ایم و زحمتی که برای خنداندن مردم کشیده ایم شاید کمتر از نیمی از انرژی باشد که در اینجا به کار می گیریم. چون داشته های طنز مردم آذربایجان زیاد است انتظارشان بیشتر است.

یکی دیگر از مشکلات ما این بود که پیش از این گروه ما نویسنده نداشت. هم دیالوگ ها را خودمان می دادیم و هم دکور کار می کردیم و هم در سر صحنه بداهه گویی زیادی داشتیم. اما در کارهای اخیر هر کار را به گروه های متخصص سپرده ایم. مثلا دکور را یک گروه حرفه ای کار کردند و دیالوگ ها را هم نویسندگان طنز!

پیش از این ما در صحنه دیالوگ تولید می کردیم که این خودش ظریب خطا را بالا می برد و در عین حال باید بازی هم می کردیم. اما زمانی که نویسنده ای طناز دیالوگ را به دستمان داده باشد و تنها دغدغه ی ما اجرای مطلوب و خوب کار باشد، قطعا از نظر محتوایی و هنری نتیجه ای بهتر خواهد داد.

مهم ترین هدف ما خنده درمانی و ایجاد نشاط در بین مردم است

وقتی دکتر به بالای سر مریض می رسد، اولین کاری که می کند علایم حیاتی اش را مورد برسی قرار می دهد، بعد از آن به فکر درمان می افتد؛ ما هم در نهایت اولین هدفی که داریم خنده درمانی و نشاط است. پیام ها و انتقال مفاهیم درست به جای خود اما در اولویت اول ایجاد فضای شاد و خنده را برای مخاطب فراهم می کنیم.

آناج: چقدر به فرهنگ سازی در نمایش های خود اهمیت می دهید؟

اصل کار ما فرهنگ سازی است. هر کسی که بدون عینک بدبینی و به دور از غرض به کار ما نگاه کند می تواند الگوهای درست را هم برداشت کند. در رفتارهایی که بین شخصیت ها وجود دارد به دور از خنده و شوخی حرف های جدی زیادی رد و بدل می شود. کار بدون پیام و هدف معنی ندارد. اما ممکن است عده ای این پیام ها را دریافت کنند و عده ای ای هم فقط بخندند!

دوستانی هم که نقد می کنند باید در کنار نقد خود پیشنهاد هم ارائه دهند اینکه صرفا بگویند این شیوه اشتباه است کافی نیست متقابلا راه حل و پیشنهاد سازنده هم نیاز است. البته در کار ما انتقاد نیست بلکه "حمله" صورت می گیرد! عده ای فقط موارد انتقادی را می ببنند و آن را بزرگ می کنند!

آناج: هر از چندگاهی بحث جدایی شما از گروه هنری بابک مطرح می شود:

شایعه در کار ما زیاد است (می خندد) در برخی از فصول مثل تابستان هم از تبریز و هم اردبیل از ما دعوت می شود که اجرا داشته باشیم، برای اینکه به نیاز دو استان جواب داده باشیم، گروه را تقسیم می کنیم. جمعی در تبریز می مانند و عده ای به اردبیل می روند. کسی هم که مثلا اجرای بنده یا آقای نهرین را به تنهایی در سرعین می بیند بدون اینکه بداند چه خبر است، می گوید که اینها هم از هم جدا شده اند.

در بین اعضای یک خانواده هم ممکن است که اختلاف باشد که آن حل می شود اما برخی این طور مسائل را بزرگ می کنند.


آناج: شده مطلبی را فی البداهه بگویید که بعدا برایتان دردسر ساز شود؟ سوژه های و تکه کلامهایتان را از کجا پیدا می کنید؟

در کارهای زنده معمولا تمرکز زیادی روی مطالبی که می گویم دارم و البته همین مسئله منجر به افت نسبی کارم نیز می شود. هم در ذهنم و هم قبل از بیان جملاتم را کنترل می کنم. این کنترل در بازی ام تاثیر می گذارد اما همین سخت گیری منجر شده که تا کنون به مشکل خاصی بر نخورم.

در برنامه های شبانگاهی معمولا محوریت برنامه را می دهند و دیالوگ ها فی البداهه و در سر صحنه تولید می شود. سوژه ها و تکه کلام هایم را از محیط اطراف می گیرم. در واقع نشاط و شوخی ها را از مردم می گیرم و به خودشان پس می دهم.

آناج: وضعیت تئاتر استان به ویژه در زمینه طنز را چگونه ارزیابی می کنید؟

هنوز جای کار زیادی داریم. از رسیدگی به وضعیت هنرمندان تا ایجاد بازار کار باید ارزیابی شود و بستر برای فعالیت ها فراهم شود. به طور مثال اگر در زمینه طنز چندین گروه فعالیت میکرد، عرصه رقابتی می شد و کیفیت بالا تر می رفت. وقتی بستر و امکانات برای همه فراهم باشد بی شک کیفیت مطلوب تر خواهد شد و در این میان مخاطب بهره مندی خود را از تنوع اجراها خواهد برد. اما در این صورتی که ما داریم کیفیت با کندی پیشرفت می کند!

آناج: دور قبل در انتخابات شورا شرکت کردید، آیا در دوره های بعد هم علیرضا رنجی پور را به عنوان کاندید شورا خواهیم دید؟

سیاست آدم های خودش را دارد. در دوره قبل هم حضورم در انتخابات صرفا برای رساندن یک پیام بود و اگر انتخاب هم می شدم انصراف می دادم و آنهم این بود که بهتر است کار را به کاردان بسپاریم و هر کسی به دنبال کار خود برود. لزومی ندارد که یک نانوا احساس تکلیف کند و وارد انتخابات شود. بلکه باید کسانی بیایند که یقین دارند می توانند به مردم خدمت کنند. اما خوب مواقعی می شود که همه می آیند؛ و این درست نیست.

کار خودم را دوست دارم و می دانم اگر در عرصه ی دیگری فعالیت کنم به حرفه ی اصلی ام لطمه وارد خواهد شد.

آناج: ماهیت شورا این است که از همه قشر نماینده داشته باشد!

شورای شهر ویترین شهر است و از تمامی اصناف هم باید حضور داشته باشند اما نفرات توانمند و قابل تری از من هستند که اگر در شورا باشند، می توانند به هنرمندان خدمات برسانند. اما ما هم تا زمانی که بزرگان وارد نشوند جسارت نمی کنیم و دور قبل هم صرفا با همان شعاری که داشتم وارد میدان شدم.

آناج: به کارهایتان چه نمره ای می دهید؟

به کار خودم نمره 12 و به کار گروهی 20 می دهم.

آناج: آخرین حرف:

هنرمندان قشر خاصی هستند که به حمایت و نگاه ویژه مسوولین خود نیاز دارند تا هنر و توانایی خود را در بهترین وجهه ممکن به مخاطب عرضه کنند.

گفتگو از: رویا سلمانی




مرتبط با: تئاتر و سینما ,

تعداد کل صفحات: 2


 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو